Tuesday, March 20, 2012

Man jadda wa jadda

Assalamualaikum.

Selamat malam saudara saudari. cikebum cikebum. ahah.
Penangan LAWAK KE DER masih menguasai diri aku.
Asyik terikut-ikut dialog sketsa tu. Korang dah tengok ke belum?
Kalau belum tengok, pegi lah google di youtube. konfem 2 jam tengok sketsa tu gelak2 tak ingat dunia.

Btw, itu bukan perkara yang aku nak story.
Cerita pokoknya begini. Pasal Sijil Pelajaran Malaysia. ataupun nama manjenye, SPM.
Rakyat Malaysia kalau tak kenal apa tu SPM, baik kau pegi pindah ke negara lain la woi !
Seperti  yang telah diwar war kan, 21 mac 2012 akan diumumkan result nye.
Makanya, adik2 yang amek SPM tahun lepas mesti akan merasa debaran.
Debaran yang sama yang pernah aku rasai 3 tahun lepas.
Ohoi, tak lena tidur beb. Asyik terbayang2 berapa ketul A yang aku akan dapat.
atau berapa ketul E yang menyelit. hehe


dup dap dup dap. semua rasa serba tak kena   -___-''

Kenangan amek result SPM, suatu kenangan yang manis bagi aku.
Kalau tak silap la kan, result biasanya diumumkan pukul 10 or 11 pagi.
Zaman aku dulu, before diumumkan result, cikgu panggil student berkumpul dalam hall sebab dia nak umumkan result pelajar2 cemerlang dahulu.
Time tu aku pegi sekolah dengan abah aku. Tapi abah aku tunggu kat luar kawasan sekolah je.
Nak berborak2 dengan pak guard katanya. Jadi aku masuk hall dengan kawan2.
Masa tu, aku dah tahu result aku awal drpd org lain.
Sebab before masuk hall, aku terserempak dengan encik pengetua merangkap cikgu akaun aku.
beliau bagitahu, "9 ketul, sayangnyaaa..''
Korang paham dok? mesti la tak paham kann.
Meh sini aku bagitahu. Aku amek 10 subjek dalam SPM. maksud encik pengetua tu, aku dapat 9 ketul A je.
1 subjek lagi kantoi dapat B. ingatkan yang dapat B tu subjek akaun.
Sebab masa exam akaun dulu, soalan payah bebenorr. Aku nangis kot masa jawab paper akaun SPM.
Rupa-rupanya, yang dapat B tu paper english. alahaiii. memang sayaaaaaaaang.
Tapi syukur Alhamdulillah, walaupun aku tak capai target, keputusan SPM tu dah buat aku senang hati.

Masa dalam hall, cikgu umumkan pelajar2 cemerlang SPM. dan paling tak sangka, aku jadi pelajar terbaik SPM untuk tahun tu. perghhhh, perasaan dalam hati teruja sangat.
rasa berbaloi usaha pegi sekolah selama ni.

lepas dapat result tu, aku pon keluar la pegi carik abah aku kat luar kawasan sekolah.
Aku bajet buat muka sedih. Slow2 aku jalan menuju ke arah abah yang tengah bz berborak.

Abah : Hah, amacam??
Aku : Sorry abah.. dapat 4 A je...
Abah : Jadi lah tu.. kan dah usaha (muka hampa)..

Muka abah macam sayu. Haish. Rasa bersalah pulak tipu abah. niat aku nak bergurau je pon.
And then..

Aku : Abah. Julie gurau je. Dapat 9A lahh. tapi english dapat B. hehehe. (muke eksaited gelak2)

Tak aku sangka lepas tu abah aku nangis. iye. MENANGIS. ABAH MENANGIS. ohoii.
ni 1st time aku tengok abah nangis wei. tak pernah lagi seumur hidup  aku sebelum ni aku tengok abah nangis.

Abah cakap dia happy sangat dapat tahu anak dia dapat title best student.
Berbaloi titik peluh dia cari rezeki hantar pegi sekolah.
Aku pon nangis masa tu. Satu kepuasan bila dapat buat abah dan mama bangga.
Tak dapat nak balas jasa mereka dengan wang ringgit buat masa sekarang.
Cuma boleh tunjuk effort dalam pelajaran je.

Haishh. Such an unforgettable moment.

Hari esok bakal menyaksikan sejarah akan berulang.
Berulang ke atas insan2 lain yang mengambil  result SPM mereka.
Masa tu lah dapat tengok ramai yang menangis.
Sama ada parents yang menangis.
Ataupun students yang menangis.
Puncanya cuma dua, result cemerlang. Ataupun result ke laott. hehe

Akhir kata, selamat berjaya adik-adik yang lahir tahun 1994 ye. Termasuklah adik aku, Yusniza Zulkilee. Apa jua result adik-adik semua, redha lah. tu hasil usaha anda sendiri. Man jadda wa jadda (barang siapa yang bersungguh-sungguh, dia akan mendapatkannya)  ^,^

0 comments:

Post a Comment